θυρεοειδική οφθαλμοπάθεια

Τι ειναι και πώς αντιμετωπίζεται

Ο θυρεοειδής αδένας παράγει ορμόνες που βοηθούν στη ρύθμιση του μεταβολισμού του σώματος. Σε κάποιες περιπτώσεις ο αδένας δυσλειτουργεί και παράγει περισσότερες ορμόνες από αυτές που χρειάζεται ο οργανισμός. Τότε έχουμε την πάθηση που λέγεται υπερθυρεοειδισμός η νόσος Graves.

Στο 25% με 50% των ασθενών με νόσο Graves θα εμφανιστεί θυρεοειδική οφθαλμοπάθεια, που είναι και η πιο συχνή εκδήλωση εξωθυρεοειδικών συμπτωμάτων της νόσου αυτής. Είναι πιο συχνή στις γυναίκες και στους καπνιστές.

Τα συμπτώματα της θυρεοειδικής οφθαλμοπάθειας είναι εξόφθαλμος, ερεθισμός των ματιών, έλκη κερατοειδούς, διπλωπία, φωτοφοβία, ξηροφθαλμία,  ανάσπαση των άνω και κάτω βλεφάρων και απώλεια της όρασης.

Η πιο επικίνδυνη επιπλοκή της θυρεοειδικής οφθαλμοπάθειας είναι η οπτική νευροπάθεια, η οποία χωρίς θεραπεία οδηγεί σε μόνιμη απώλεια της όρασης στο 30% των ασθενών.

Η αίτια είναι η συσσώρευση λίπους πίσω από το βολβό του ματιού και η διόγκωση των μυών του ματιού,  με αποτέλεσμα να «σπρώχνεται» το μάτι προς τα έξω και προοδευτικά να πιέζεται το οπτικό νεύρο και τα αγγεία του.

Η μη χειρουργική θεραπεία  γίνεται με  χορήγηση κορτιζόνης και  χρήση ακτινοβολίας ώστε να μειωθεί ο όγκος των ιστών που πιέζουν τα μάτια.

Αυτή η θεραπεία ενδείκνυται  στο πρώτο διάστημα της εκδήλωσης της νόσου.

Σε προχωρημένα στάδια που υπάρχει διπλωπία  ή μείωση της όρασης,  χρειάζεται εξειδικευμένη χειρουργική θεραπεία για αποσυμπίεση του  οφθαλμικού κόγχου.

Η χειρουργική αποσυμπίεση του οφθαλμικού κόγχου έχει σκοπό να αυξήσει το χώρο για τα περιεχόμενα του ματιού.

Τα τελευταία χρόνια έχουν εφαρμοστεί ενδοκρινικές τεχνικές με τη χρήση ενδοσκοπίων με κάμερα, που επιτρέπουν την πλήρη αφαίρεση του οστού του οφθαλμικού ρόγχου μέσα από τη μύτη,  με αποτέλεσμα την αποσυμπιέσει σε όλο το μήκος του οπτικού νεύρου.

Με αυτόν τον τρόπο οι συμπιεσμένοι ιστοί του κόγχου απλώνονται στους γειτονικούς παρραρίνιους κόλπους μειώνοντας την ενδόφθαλμιο πίεση και την περαιτέρω απώλεια της όρασης.

Επιπρόσθετα, το αισθητικό κομμάτι μπορεί να αποκατασταθεί με βλεφαροπλαστική με πολύ καλά αποτελέσματα.